Elektryczne wózki widłowe mogą być wyposażone w różne rodzaje baterii. Sprawdźcie Państwo, czym cechuje się każdy typ akumulatora oraz jak wybierać dobre i tanie wózki widłowe zasilane w ten sposób.
Na rynku dostępnych jest kilka technologii umożliwiających wydajne zasilanie wózków widłowych z akumulatorem. Najpopularniejsze to akumulatory li-ion (litowo-jonowe) i kwasowo-ołowiowe. Dlatego w naszym porównaniu skoncentrujemy się na tych dwóch rodzajach baterii trakcyjnych.
Akumulator to synonim baterii wielokrotnego ładowania (w przeciwieństwie do baterii jednokrotnego ładowania). W przypadku akumulatorów (baterii) trakcyjnych pojęcia te można stosować wymiennie.
Bateria trakcyjna to określenie funkcji, a nie technologii wykonania. Dlatego akumulatory trakcyjne mogą być wykonane w różnych technologiach. Warto jednak mieć świadomość, że – ze względu na popularność użycia – w większości przypadków za tym określeniem będzie kryć się akumulator kwasowo-ołowiowy.
Akumulator kwasowo-ołowiowy zawiera dwie elektrody ołowiowe (jedna z tlenku ołowiu), które zanurzone są w elektrolicie (wodny roztwór kwasu siarkowego). Stosuje się je między innymi jako element rozruchowy w pojazdach spalinowych, ale też jako źródło zasilania w pojazdach elektrycznych (to najczęściej spotykane źródło prądu w tanich wózkach widłowych). Klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe są narażone na parowanie, co powoduje wzrost stężenia kwasu, dlatego konieczne jest okresowe uzupełnianie ich wodą destylowaną w celu utrzymania pożądanego składu elektrolitu. Na rynku dostępne są także akumulatory żelowe (z elektrolitem w formie żelu) – takie rozwiązanie znacznie ułatwia użytkowanie. Akumulatory kwasowo-ołowiowe oferują żywotność na poziomie około 1500 cykli ładowania, a ich napięcie to 24 V, 48 V lub 80 V. Nie powinno się doprowadzać do całkowitego rozładowania baterii tego typu – grozi to ich uszkodzeniem.
Akumulatory litowo-jonowe to nowszy typ baterii trakcyjnej. Obecnie rozwiązanie to stosowane jest przede wszystkim w urządzeniach elektronicznych, jednak zdobywa coraz większą popularność w zasilaniu pojazdów elektrycznych – można je spotkać zarówno w zawansowanych technologicznie systemowych wózkach widłowych, jak również w prostszych konstrukcjach chociażby wózków unoszących. Rzadko stosuje się je w bardzo tanich wózkach widłowych, chociażby dlatego ze nowoczesna technologia kosztuje. Jednak patrząc na koszty długoterminowo, w kontekście zdecydowanie dłuższej żywotności akumulatorów li-ion oraz zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych wózków z tą technologią – zakup należy traktować w kontekście inwestycji. Takich akumulatorów nie powinno się rozładowywać do końca ani przechowywać nienaładowanych, ponieważ mogą wówczas ulec uszkodzeniu. Akumulatory można doładowywać, co więcej jest to wręcz pożądany sposób eksploatacji.
Pogodzenie wysokiej jakości z atrakcyjną ceną nie zawsze jest proste, jednak jeśli potrzebują Państwo tanich wózków widłowych z wydajnymi akumulatorami do wyboru jest kilka opcji. Pierwszą z nich jest zakup urządzeń z wysokiej klasy akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, które oferują naprawdę konkurencyjną wydajność i długi czas działania. Kolejną grupę stanowią urządzenia z akumulatorami li-ion. Pomimo wyższej ceny zakupu, oferują one oszczędność kosztów eksploatacyjnych i dłuższą wydajność. Jeśli szukają Państwo tanich wózków widłowych z akumulatorem Li-Ion, alternatywą zakupu jest wynajem pojazdów. To świetne rozwiązanie dla osób, które chcą wprowadzić w swojej firmie nowe standardy wydajności, ekologii i komfortu pracy, jednocześnie oszczędnie gospodarując dostępnymi środkami. Warto pamiętać, że zakup lepszej jakości akumulatorów (bez względu na technologię) jest droższy na początku, jednak przekłada się na mniejszą awaryjność i dłuższe bezproblemowe działanie. Dlatego często okazuje się, że bardzo tanie wózki widłowe z przypadkowych źródeł w ostatecznym rozrachunku są bardziej kosztowne niż wysokiej klasy urządzenia zakupione w rozsądnej cenie, których eksploatacja jest znacznie bardziej ekonomiczna.