Czasowe wyłączenie wózków widłowych i akumulatorów z eksploatacji – jak prawidłowo się do tego przygotować?
Pandemia koronawirusa jest wyzwaniem dla całego świata. Wymaga ona modyfikacji lub zmiany przyjętego dotychczas modelu działania wielu firm. Choć niektóre z sektorów gospodarki obserwują ilość zamówień na dotychczasowym lub nawet większym poziomie, to jednak znaczna ich część już dziś ponosi skutki zamknięcia sklepów stacjonarnych i ograniczania popytu. Do tego dochodzą problemy z kadrą przebywającą na zwolnieniach lekarskich lub w kwarantannie. Niejednokrotnie firmy zmuszone są do ograniczenia działalności, co ma przełożenie również na pracę w magazynach. Przedsiębiorcy mierzą się z koniecznością czasowego wyłączenia z użycia maszyn, w tym wózków widłowych. Jak zrobić to poprawnie?
O co należy zadbać, aby wózki widłowe i akumulatory po ponownym przywróceniu ich do eksploatacji działały bez zarzutu?
Wyłączenie wózka z eksploatacji
Każdy przedsiębiorca, który zmuszony jest do wyłączenia z eksploatacji wózków widłowych na dłuższy czas, powinien zadbać o odpowiednie przygotowanie pomieszczania, w którym będą przechowywane maszyny. Wózki widłowe mogą być trzymane wyłącznie w suchych pomieszczeniach, w których panują dodatnie temperatury. W przypadku krótkiego przestoju w pracy urządzenia, należy zadbać o właściwe zabezpieczenie wózka widłowego przed stoczeniem. Gdy wózek widłowy jest wyłączany z eksploatacji na dłuższy czas, aby chronić łożyska i koła przed uszkodzeniem, urządzenie powinno się ustawić na klockach. W kolejnym kroku sprawdza się poziom oleju hydraulicznego oraz - w przypadku wózków z napędem spalinowym - silnikowego. Akumulator wózka widłowego powinien być naładowany. W wózkach z napędem spalinowym nie wolno zapominać o odłączeniu klem akumulatora, oczyszczeniu biegunów i przesmarowaniu wazeliną.
Przygotowanie akumulatorów litowo-jonowych
Akumulatory litowo-jonowe należy chronić przed przegrzaniem. Powinny być składowane w miejscach, w których nie będą narażone na działanie słońca lub innych źródeł ciepła.
Przed wyłączeniem wózka widłowego z technologią li-ion z eksploatacji na dłużej niż tydzień, powinno się odłączyć od baterii wtyczkę interfejsu służącego do komunikacji z wózkiem, a akumulator podłączyć do prostownika w celu pełnego naładowania. Zaleca się, aby wszystkie dostępne, a nieużywane akumulatory, były stale podłączone do prostowników, o ile oczywiście liczba urządzeń, którymi dysponuje przedsiębiorstwo na to pozwoli. Prostowniki po wykonaniu pełnego ładowania będą przeprowadzały - jeśli będzie to konieczne - ładowanie konserwacyjne akumulatorów, pozwalające utrzymać baterie w ciągłej gotowości do pracy.
W przypadku kiedy liczba prostowników jest niewystarczająca, producenci zalecają całkowicie ładować każdy wyłączony z użytkowania akumulator co 4 tygodnie. Wyjątek stanowią baterie o małej pojemności (40Ah) – te należy ładować co 2 tygodnie lub częściej.
Przygotowanie akumulatorów kwasowo-ołowiowych
Podobnie jak akumulatory litowo-jonowe, również kwasowe baterie trakcyjne w przypadku czasowego wyłączenia z eksploatacji powinny być całkowicie naładowane. Przed odstawieniem ich trzeba wykonać standardową codzienną obsługę oraz skontrolować poziom elektrolitu, a jeśli to konieczne uzupełnić go. Ważne jest, aby robić to zawsze po ładowaniu baterii. Pomieszczenia, w których będą przechowywane akumulatory, muszą być suche i powinna w nich panować dodatnia temperatura. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych nie wolno zapominać o comiesięcznym doładowaniu wyrównawczym.
Prawidłowe przygotowanie urządzeń i właściwe przechowywanie ich w czasie tymczasowego przestoju zapobiegnie ewentualnym uszkodzeniom i nie wpłynie negatywnie na ich żywotność. Będą gotowe do ponownego użycia przy zachowaniu ich sprawności na niezmienionym poziomie.
Serwis wózków widłowych w czasach pandemii
Pandemia, z którą mierzymy się obecnie zmienia wiele aspektów naszego życia. Konieczność modyfikacji procesów w przedsiębiorstwach, czy nowe nawyki konsumenckie to tylko niektóre z nich. Przede wszystkim szerszego znaczenia nabiera aspekt bezpieczeństwa. Widać to doskonale w branży intralogistycznej. Bezpieczna praca w magazynie to już nie tylko ergonomicznie zaprojektowane wózki widłowe, wyposażone w liczne, nowoczesne systemy wspomagania, ułatwiające pracę z ładunkiem. To między innymi nowa organizacja pracy.
WYNAJEM WÓZKÓW WIDŁOWYCH NAWET 30% TANIEJ!
Jak zadbać o bezpieczną pracę w magazynie?
Wśród szeregu aktualnych obaw przedsiębiorstw, jest również i ta o zdrowie pracowników. Praca w magazynie w czasie pandemii wymaga wprowadzenia nowych rozwiązań organizacyjnych. Firmy ograniczają liczbę personelu na zmianie, wyznaczają stałe składy osobowe, dbają o zachowanie odpowiedniej odległości między pracownikami. Klienci starają się także ograniczyć do minimum kontakt z osobami spoza organizacji. I tu powstaje pytanie: jak w obecnej sytuacji, chroniąc pracowników, zlecać i właściwie organizować prace serwisowe?
Prace serwisowe w magazynie w czasie pandemii
Urząd Dozoru Technicznego umożliwił wprawdzie przesunięcie terminu badań technicznych wózków widłowych. Klient musi jednak pamiętać, że w takim przypadku to użytkownik bierze na siebie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo. Firmy, które się na to zdecydują powinny wypełnić odpowiedni wniosek i wysłać go do UDT. W przypadku zamknięcia zakładów, w których pracuje flota wózków na wynajem Jungheinrich, to my wyślemy odpowiedni dokument i przesuniemy termin badania technicznego.
Bezpieczna praca prioryterem dla Jungheinrich
Bezpieczna praca w magazynie w czasach koronawirusa jest możliwa. I choć zrozumiałe są obawy przedsiębiorstw zapewniamy, że jesteśmy w stanie bezpiecznie wykonać wszystkie prace serwisowe, w zależności od potrzeb. Technicy serwisowi Jungheinrich wyposażeni są w środki ochrony osobistej, w tym m.in. maski ochronne, rękawice, przyłbice. Na życzenia klienta, przy dobrej pogodzie, serwis wózków widłowych możemy wykonać na zewnątrz magazynu. Zdarza się także, że nasi klienci tworzą wewnątrz magazynów specjalnie do tego przeznaczone miejsca. W ten sposób pracownicy serwisu Jungheinrich ograniczają kontakt z załogą przedsiębiorstwa. Nasi technicy serwisowi dodatkowo zabezpieczają miejsce pracy przy pomocy pachołków i potykaczy, aby osoby postronne zachowały odpowiedni dystans. Potwierdzenie wykonania usługi odbywa się bez kontaktu z klientem. Odpowiedni dokument wysyłany jest drogą mailową i w ten sam sposób klient może zgłosić ewentualne uwagi. Oferujemy również opcjonalną usługę door to door. Jeśli klient się na nią zdecyduje, zabieramy jego wózek widłowy do naszego warsztatu, wykonujemy tam niezbędne czynności serwisowe i odtransportowujemy urządzanie z powrotem do magazynu. Na życzenie klienta odkażamy także najczęściej dotykane przez operatorów elementy wózków, takie jak: kierownicę, dźwignie sterujące, przyciski, siedzenie, panel informacyjny i inne.
Serwis Jungheinrich był zawsze godny zaufania i chcemy, aby takim pozostał w tej trudnej, nietypowej sytuacji. Nieustannie wspieramy naszych klientów, aby zapewnić im bezpieczeństwo i ciągłość operacyjną.
Przeglądy regałów magazynowych w czasach COVID-19
W obecnej sytuacji właściciele magazynów muszą zmierzyć się nie tylko z koniecznością wykonywania przeglądów i konserwacji wózków widłowych. Inną, równie ważną kwestią są przeglądy instalacji regałowych.
Norma PN-EN 15635 nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek wykonywania m.in. okresowych (rocznych) przeglądów instalacji regałowych. W obecnej sytuacji spowodowanej pandemią znaczna część użytkowników regałów wstrzymała się jednak od ich wykonywania, obawiając się wpuszczenia na teren swoich zakładów i magazynów osób spoza organizacji, w tym Inspektorów ds. Bezpieczeństwa Instalacji Regałowych. W początkowym okresie pandemii obowiązywał całkowity zakaz wejścia osób niezatrudnionych do firm produkujących i magazynujących żywność oraz leki. Firmy wstrzymując się od wykonania planowanych przeglądów, napraw regałów i bieżących zakupów części zamiennych oraz odkładając działania do czasu zmniejszenia zagrożenia epidemiologicznego zmniejszają bezpieczeństwo pracy w magazynach.
bezpieczne regały magazynowe w ofercie jungheinrich
Obowiązek użytkownika regałów magazynowych
Do dziś nie wprowadzono regulacji prawnych, które zwalniają użytkowników regałów z obowiązku wykonania rocznego przeglądu. W związku z pandemią częstotliwość kontroli nie została zmieniona, a zakres obowiązkowych czynności nie uległ zmniejszeniu. Nie ma przy tym znaczenia rodzaj instalacji regałowej, typ regałów, przepustowość magazynu. Kontroli podlegają wszystkie aspekty bezpieczeństwa określone w normie PN-EN 15635.
Bezpieczne inspekcje regałowe
Jungheinrich przykłada ogromną wagę do bezpieczeństwa i wspiera swoich klientów w zakresie utrzymania ciągłości pracy w magazynach. Inspektorzy ds. Bezpieczeństwa Instalacji Regałowych wykonują - przy zachowaniu odpowiedniego reżimu sanitarnego - wszystkie niezbędne prace w magazynie. Kontrole regałów magazynowych odbywają się przy użyciu środków ochrony indywidualnej, takich jak maseczki ochronne, rękawice, gogle. Pracownicy Jungheinrich bardzo często dezynfekują dłonie, a w razie konieczności poddają się pomiarom temperatury i wypełniają odpowiednie formularze ryzyka zachorowania na Covid-19. Ponadto zachowują dwumetrowy odstęp od innych osób.
Przy zachowaniu wysokich standardów sanitarnych nie ma konieczności i potrzeby przekładania terminów przeglądów regałów. Ich zaniechanie może negatywnie wpłynąć na poziom bezpieczeństwa w magazynach. Pomimo tego część klientów nadal oczekuje na rozwój sytuacji epidemiologicznej, wstrzymując się od podejmowania niezbędnych działań. I nie chodzi tu tylko o wykonywanie przeglądów. Niepokój budzi brak napraw i usuwania nieprawidłowości zleconych podczas kontroli regałów. Zaniechania w tym obszarze mogą wpływać na zmniejszenie bezpieczeństwa, a w konsekwencji prowadzić do niebezpiecznych zdarzeń. Dlatego tak ważne jest, aby użytkownicy regałów wraz z kolejnymi etapami „odmrażania gospodarki” zlecali zaległe i bieżące przeglądy regałów i naprawiali istniejące usterki.