Z tego artykułu dowiedzą się Państwo, jak powinna wyglądać bezpieczna, wydajna i zgodna z przepisami stacja ładowania wózków widłowych z bateriami trakcyjnymi kwasowo-ołowiowymi oraz strefa ładowania urządzeń z akumulatorami li-ion.
Dobrze zorganizowana stacja ładowania wózków widłowych to niezbędny element każdego obiektu, w którym wykorzystywane są urządzenia akumulatorowe. Pozwala ona na sprawne i bezpieczne ładowanie baterii trakcyjnych.
Prawidłowo zaprojektowaną i skonstruowaną stację ładowania wózków widłowych musi cechować:
Stacje ładowania wózków widłowych można podzielić ze względu na typ obsługiwanej technologii (do wózków z akumulatorami litowo-jonowymi albo kwasowo-ołowiowymi) lub mobilność (stacje mobilne vs stacjonarne). Generalnie stosuje się dwa podstawowe sposoby obsługi akumulatorów w wózkach elektrycznych: ładowanie baterii w wózku lub system wymiany baterii po rozładowaniu.
Stacja ładowania wózków widłowych dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych musi znajdować się w wydzielonym, specjalnie przeznaczonym do tego celu, miejscu. Ze względu na właściwości tego rodzaju akumulatorów, na czas ładowania są one wyjmowane z pojazdów.
Stacja ładowania wózków widłowych dla baterii kwasowo-ołowiowych może mieć charakter otwarty lub zamknięty. Należy jednak pamiętać, że w każdym przypadku potrzebne jest zapewnienie koniecznych zabezpieczeń, takich jak odpowiednio wydajna wentylacja, czy kwasoodporna posadzka.
Do ładowania akumulatorów trakcyjnych kwasowo-ołowiowych stosuje się specjalne prostowniki o ściśle określonych parametrach. Dodatkowo w stacji ładowania wózków widłowych powinno znaleźć się miejsce na ewentualne wyposażenie związane z systemami wymiany baterii (na przykład pojazdy transportowe), stoły rolkowe, stanowiska odkładcze.
Prawidłowo zbudowana stacja ładowania wózków widłowych z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi musi być wyposażona w specjalnie zabezpieczoną (przeciwwybuchową) instalację elektryczną, odpowiednio wydajną wentylację, system kontroli stężenia wodoru i urządzenia grzewczo-chłodzące utrzymujące odpowiednią temperaturę.
Akumulatorownia dla baterii kwasowo-ołowiowych oraz jej wyposażenie muszą być przed oddaniem skontrolowane i zaaprobowane przez odpowiednie organy. Konieczne są także okresowe przeglądy stacji ładowania wózków widłowych. Należy też pamiętać, że wszyscy pracownicy oddelegowani do pełnienia obowiązków w takim miejscu, muszą odbyć odpowiednie szkolenia BHP i otrzymać instruktaż stanowiskowy, a sama akumulatorownia musi być wyposażona we właściwie skomponowany zestaw do udzielania pierwszej pomocy, uwzględniający specyfikę ewentualnych zagrożeń (na przykład ryzyko poparzenia kwasem czy porażenia prądem).
Z punktu widzenia użytkownika, ładowanie akumulatorów litowo-jonowych jest procesem znacznie łatwiejszym niż w przypadku baterii kwasowo-ołowiowych. Dlatego strefa ładowania wózków widłowych z akumulatorami li-lon jest prostsza do obsługi.
Strefa ładowania wózków widłowych li-ion może, ale nie musi, znajdować się w osobnym pomieszczeniu. Najczęściej wydzielane są po prostu odpowiednio zabezpieczone obszary do ładowania, które mogą być rozmieszczone w różnych częściach obiektu – akumulatory li-ion można doładowywać w krótkich cyklach, dlatego operator wózka ma możliwość podłączenia wózka do prądu na przykład na czas swojej przerwy w pracy. Strefa lub stacja ładowania wózków elektrycznych powinny posiadać oznakowanie poziome w postaci linii wytyczających miejsce ładowania.
Strefa ładowania wózków widłowych li-ion powinna być wyposażona w odpowiednio zaprojektowaną instalację elektryczną, prostowniki, czy elementy zabezpieczające stanowiska ładowania.
Stacja ładowania wózków widłowych musi być wyposażona w odpowiednie zabezpieczenia elektryczne, a najlepiej również w system kontroli temperatury.
Strefa ładowania wózków widłowych li-ion podlega okresowym przeglądom. Miejsce powinno być oznaczone, a w widocznych miejscach muszą znaleźć się wszystkie ostrzeżenia i instrukcje. Pracownicy korzystający ze stacji powinni odbyć instruktaż stanowiskowy.
Dzięki odpowiednio zaplanowanej i wyposażonej stacji ładowania wózków widłowych, praca może być bardziej wydajna oraz bezpieczna. Dlatego warto zadbać o ten element już na etapie projektowania obiektu, a w przypadku starych akumulatorowni rozważyć ich modernizację do nowoczesnych standardów.