Wózki czołowe elektryczne to jeden z najczęściej wykorzystywanych rodzajów wózków jezdniowych. Artykuł zawiera najważniejsze informacje o nich. Poznają Państwo klasyfikację tych urządzeń, ich budowę oraz zastosowania wózków czołowych elektrycznych.
Wózki czołowe elektryczne są przeznaczone do transportu i składowania w regałach ładunku umieszczonego na paletach. Pojazdy tego rodzaju podlegają kontroli Urzędu Dozoru Technicznego.
Wózki czołowe elektryczne podnoszą ładunki o znacznej masie, dlatego muszą być wyposażone w przeciwwagę. Wewnątrz wózka umieszczony jest akumulator stanowiący źródło zasilania oraz napęd wózka w postaci silnika elektrycznego. Pojazdy tego rodzaju mogą występować w wersji standardowej lub terenowej – ta druga wyróżnia się podwyższonym zawieszeniem, większymi kołami, ogumieniem o głębszym bieżniku i wzmocnioną konstrukcją.
Zazwyczaj udźwig wózków czołowych elektrycznych wynosi od jednej do pięciu ton, ale zdarzają się też modele przeznaczone do przewożenia cięższych ładunków.
Wysokość podnoszenia wózków czołowych elektrycznych jest zależna od modelu, ale jej maksymalna wartość zazwyczaj to około 7,5 m. Ten rodzaj wózków może być wyposażony w maszty typu duplex (podwójne) lub triplex (potrójne) z różnymi wysokościami wolnego skoku.
Wózek czołowy elektryczny jest sterowany przez operatora siedzącego w kabinie. Urządzenia często są wyposażone w rozwiązania ułatwiające manewrowanie oraz pracę z ładunkami.
W wózkach czołowych elektrycznych często pojawiają się dodatkowe elementy wyposażenia, które pozwalają jeszcze lepiej przystosować urządzenie do pracy z określonym rodzajem towaru i w konkretnych warunkach. Wśród tego rodzaju osprzętu można wymienić różnego rodzaju przedłużki do wideł lub inne elementy podnoszące ładunek (łyżki, czerpaki, platformy robocze), zabudowy kabin czy akcesoria do ogumienia (kolce, łańcuchy).
Napęd w wózkach czołowych elektrycznych jest realizowany przy pomocy silnika elektrycznego, który pobiera energię z uprzednio naładowanego akumulatora – tak zwanej baterii trakcyjnej. Może ona być wykonana w technologii kwasowo-ołowiowej lub litowo-jonowej.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe są powszechnie wykorzystywane w wózkach czołowych elektrycznych. Oferują atrakcyjną cenę, dobrą wydajność i żywotność wynoszącą około 1500 cykli ładowania. Ich wadą jest konieczność okresowego uzupełniania wody w elektrolicie oraz zagrożenie związane z obecnością kwasu wewnątrz akumulatora. Obecnie coraz częściej stosuje się modele bezobsługowe wykonane w technologii żelowej. Baterie trakcyjne tego rodzaju muszą być ładowane w specjalnie przygotowanym do tego miejscu, z odpowiednia wentylacją.
W niektórych nowoczesnych wózkach czołowych elektrycznych stosuje się baterie trakcyjne wykonane w technologii litowo-jonowej. Ten rodzaj akumulatorów jest nieco droższy, niż akumulatory tradycyjne, jednak oferuje on większą wydajność i wielokrotnie dłuższą żywotność. Baterie litowo-jonowe są także lżejsze i mniej problematyczne w eksploatacji, a do tego zużycie energii jest w ich przypadku mniejsze. Wózki czołowe elektryczne z akumulatorami litowo-jonowymi mogą być bezpiecznie i wygodnie ładowane, również dzięki opcji komfortowego ładowania oraz doładowywane w krótkich cyklach bez utraty wydajności.
Wózki czołowe elektryczne wykorzystuje się w magazynach, fabrykach, stoczniach, hutach, portach, na lotniskach, placach budowy, złomowiskach, w zakładach produkcyjnych oraz wielu innych obiektach logistycznych i przemysłowych. Są one szczególnie chętnie wykorzystywane w zamkniętych pomieszczeniach, ponieważ są w takich przypadkach o wiele bezpieczniejszym wyborem, niż wózki czołowe spalinowe.
Operator wózka czołowego elektrycznego musi posiadać uprawnienia z kategorii II WJO, które wydawane są przez Urząd Dozoru Technicznego.
Choć wózki czołowe elektryczne mają bardzo uniwersalne zastosowanie, warto pamiętać, że ostateczny wybór powinien być podyktowany indywidualnymi potrzebami danego obiektu. Wówczas można mieć pewność, że wybrany pojazd dobrze spełni związane z nim oczekiwania.