Call4Service
Formularz kontaktowy
801 300 801 Infolinia
Znajdź lokalizację
Port logistics_[MAM-57913]

Jaki wózek do załadunku i rozładunku kontenera sprawdzi się najlepiej?

Załadunek i rozładunek kontenerów nie zawsze musi odbywać się za pomocą dźwigów i suwnic. Korzystanie z wózków widłowych często jest bardziej efektywnym i oszczędnym rozwiązaniem. Ważne jest jednak, by taki wózek miał odpowiednie parametry. Jakie maszyny do obsługi kontenerów sprawdzą się najlepiej?

WÓZKI WIDŁOWE JUNGHEINRICH DO PRACY W PORTACH MORSKICH, KOLEJOWYCH I INTERMODALNYCH – DOSTĘPNE OD RĘKI

Sprawdź!

Jak odbywa się załadunek i rozładunek kontenerów?

Firmy zajmujące się załadunkiem i rozładunkiem kontenerów na statek i ze statku mogą to robić na kilka sposobów.

  • Załadunek i rozładunek ręczny – takie prace wykonuje się w kilkuosobowych zespołach. Pod względem technicznym nie ma w tym nic skomplikowanego – pracownicy umieszczają pojedyncze towary w kontenerze lub wyjmują je z niego i przenoszą do magazynu bądź w inne miejsce. Za każdym razem biorą tyle towaru, ile są w stanie udźwignąć. To najtańszy sposób, ponieważ jedynym kosztem jest wynagrodzenie biorących udział w załadunku lub rozładunku pracowników. Ręczny rozładunek kontenerów trwa jednak dość długo, niesie też ze sobą ryzyko uszkodzenia towaru w przypadku, gdy zajmująca się załadunkiem i rozładunkiem ekipa nie jest wystarczająco ostrożna. Czasem taki załadunek i rozładunek nie jest jednak możliwy – jeśli masa ładunków jest duża.
  • Załadunek i rozładunek za pomocą dźwigów i suwnic – takie stacjonarne urządzenia doskonale sprawdzają się przy przenoszeniu ciężkich, wielkogabarytowych towarów. Wykorzystuje się je najczęściej w portach, centrach logistycznych i kolejowych stacjach przeładunkowych. Jakie są minusy takiego rozwiązania? Dźwigi i suwnice nie są urządzeniami mobilnymi i można z nich korzystać tylko w wyznaczonych miejscach. Na niekorzyść w stosunku do innych rozwiązań działa też czas, który trzeba poświęcić na ich przygotowanie do pracy i uruchomienie.
  • Załadunek i rozładunek kontenera za pomocą wózków widłowych – takie urządzenia doskonale sprawdzają się w tego typu pracach. Kluczowe jest jednak, by wybrać wózek kontenerowy o odpowiednich parametrach – przede wszystkim liczy się tu jego udźwig i wysokość podnoszenia.

Akumulatorowe wózki widłowe dostępne w ofercie Jungheinrich

Jakie kryteria powinien spełniać wózek do załadunku i rozładunku kontenerów?

EZS 570 + EFG 320_[MAM-39840]

Wózki kontenerowe są w stanie wygrać z innymi rozwiązaniami czasem rozładunku lub załadunku kontenera. Są gotowe do pracy niemal od ręki (inaczej niż w przypadku dźwigów i suwnic) i przenoszą towary w znacznie szybszym tempie niż w przypadku rozładunku i załadunku ręcznego. Aby jednak były konkurencyjne w stosunku do innych metod rozładunku, powinny spełniać określone kryteria.

Kluczowy jest przede wszystkim maksymalny udźwig wózka widłowego. Im więcej towaru wózek będzie w stanie unieść za jednym razem, tym szybciej będzie mógł wykonać swoje zadanie. Maksymalna ładowność kontenera 20-stopowego wynosi ponad 28 ton. Nietrudno obliczyć, że widlak o maksymalnym udźwigu 3,5 tony będzie mógł załadować lub rozładować taki kontener, wykonując znacznie mniejszą liczbę kursów niż wózek o pojemności np. 1,5 tony.

Istotna jest także kompaktowa budowa umożliwiająca łatwe manewrowanie urządzeniem. Zwrotny wózek widłowy przyspieszy i ułatwi operatorowi wykonywanie zadań.

Jeśli towar w kontenerze znajduje się na paletach, do jego załadunku i rozładunku wystarczy standardowy widlak. W niektórych sytuacjach może jednak być przydatne dodatkowe wyposażenie wózka, np. hak ładunkowy mocowany do wideł. W przypadku wózków widłowych Jungheinrich taki hak można kupić jako jedno z dostępnych akcesoriów.

Czy wózki widłowe nadają się również do przenoszenia całych kontenerów? Takie rozwiązanie wykorzystuje się czasami do transportu w obrębie portu lub magazynu. Ze względu na dużą wagę (kontener 20’ – 6-metrowy waży około 2 300 kg, a 40’ – 12-metrowy –  nawet powyżej 4000 kg) dotyczy to przeważnie pustych kontenerów lub takich, w których znajdują się jedynie lekkie towary. Taki transport na niewielkie odległości za pomocą wózka widłowego jest możliwy pod warunkiem, że:

  • kontener jest wyposażony w kieszenie na widły;
  • wózek widłowy ma odpowiedni rozstaw wideł. Ważna jest także ich długość, równa co najmniej długości kontenera.

Trzeba przy tym pamiętać, że przenoszenie kontenera za pomocą wózka widłowego jest możliwe wyłącznie na niewielkie odległości. Gdy konieczny jest załadunek kontenerów na statek, sprawdzają się wyłącznie stacjonarne suwnice lub dźwigi.

Zalety stosowania wózków widłowych do załadunku i rozładunku kontenerów

Korzystanie z wózków widłowych podczas załadunku i rozładunku kontenera morskiego czy kolejowego nie jest oczywiście uniwersalnym rozwiązaniem, które sprawdzi się w każdym przypadku. Gdy przenosi się większą liczbę kontenerów o dużej masie, trudno o lepszą metodę niż korzystanie z dźwigów i suwnic.

Wózki widłowe jako urządzenia do rozładunku i załadunku kontenerów mają jednak wiele zalet. Najważniejszą spośród nich jest elastyczność zastosowania – niewielkie wózki są w stanie pracować w miejscach,  gdzie dźwigi portowe czy suwnice miałyby problem.

Polecamy przeczytać także: Profesjonalne urządzenia transportowe, które ułatwią pracę na magazynie

Szukają Państwo wózków widłowych, które sprawdzą się podczas załadunku i rozładunku kontenera w porcie, na stacji kolejowej lub w centrum logistycznym? ? Zapraszamy do zapoznania się z naszymi rozwiązaniami i kontaktu z naszymi specjalistami!