Załadunek i rozładunek kontenerów nie zawsze musi odbywać się za pomocą dźwigów i suwnic. Korzystanie z wózków widłowych często jest bardziej efektywnym i oszczędnym rozwiązaniem. Ważne jest jednak, by taki wózek miał odpowiednie parametry. Jakie maszyny do obsługi kontenerów sprawdzą się najlepiej?
WÓZKI WIDŁOWE JUNGHEINRICH DO PRACY W PORTACH MORSKICH, KOLEJOWYCH I INTERMODALNYCH – DOSTĘPNE OD RĘKI
Firmy zajmujące się załadunkiem i rozładunkiem kontenerów na statek i ze statku mogą to robić na kilka sposobów.
Wózki kontenerowe są w stanie wygrać z innymi rozwiązaniami czasem rozładunku lub załadunku kontenera. Są gotowe do pracy niemal od ręki (inaczej niż w przypadku dźwigów i suwnic) i przenoszą towary w znacznie szybszym tempie niż w przypadku rozładunku i załadunku ręcznego. Aby jednak były konkurencyjne w stosunku do innych metod rozładunku, powinny spełniać określone kryteria.
Kluczowy jest przede wszystkim maksymalny udźwig wózka widłowego. Im więcej towaru wózek będzie w stanie unieść za jednym razem, tym szybciej będzie mógł wykonać swoje zadanie. Maksymalna ładowność kontenera 20-stopowego wynosi ponad 28 ton. Nietrudno obliczyć, że widlak o maksymalnym udźwigu 3,5 tony będzie mógł załadować lub rozładować taki kontener, wykonując znacznie mniejszą liczbę kursów niż wózek o pojemności np. 1,5 tony.
Istotna jest także kompaktowa budowa umożliwiająca łatwe manewrowanie urządzeniem. Zwrotny wózek widłowy przyspieszy i ułatwi operatorowi wykonywanie zadań.
Jeśli towar w kontenerze znajduje się na paletach, do jego załadunku i rozładunku wystarczy standardowy widlak. W niektórych sytuacjach może jednak być przydatne dodatkowe wyposażenie wózka, np. hak ładunkowy mocowany do wideł. W przypadku wózków widłowych Jungheinrich taki hak można kupić jako jedno z dostępnych akcesoriów.
Czy wózki widłowe nadają się również do przenoszenia całych kontenerów? Takie rozwiązanie wykorzystuje się czasami do transportu w obrębie portu lub magazynu. Ze względu na dużą wagę (kontener 20’ – 6-metrowy waży około 2 300 kg, a 40’ – 12-metrowy – nawet powyżej 4000 kg) dotyczy to przeważnie pustych kontenerów lub takich, w których znajdują się jedynie lekkie towary. Taki transport na niewielkie odległości za pomocą wózka widłowego jest możliwy pod warunkiem, że:
Trzeba przy tym pamiętać, że przenoszenie kontenera za pomocą wózka widłowego jest możliwe wyłącznie na niewielkie odległości. Gdy konieczny jest załadunek kontenerów na statek, sprawdzają się wyłącznie stacjonarne suwnice lub dźwigi.
Korzystanie z wózków widłowych podczas załadunku i rozładunku kontenera morskiego czy kolejowego nie jest oczywiście uniwersalnym rozwiązaniem, które sprawdzi się w każdym przypadku. Gdy przenosi się większą liczbę kontenerów o dużej masie, trudno o lepszą metodę niż korzystanie z dźwigów i suwnic.
Wózki widłowe jako urządzenia do rozładunku i załadunku kontenerów mają jednak wiele zalet. Najważniejszą spośród nich jest elastyczność zastosowania – niewielkie wózki są w stanie pracować w miejscach, gdzie dźwigi portowe czy suwnice miałyby problem.
Polecamy przeczytać także: Profesjonalne urządzenia transportowe, które ułatwią pracę na magazynie
Szukają Państwo wózków widłowych, które sprawdzą się podczas załadunku i rozładunku kontenera w porcie, na stacji kolejowej lub w centrum logistycznym? ? Zapraszamy do zapoznania się z naszymi rozwiązaniami i kontaktu z naszymi specjalistami!